26. april 2024

Danskerne drak mere øko-mælk i 2023

Danskerne købte større ind på økologiske mejeriprodukter i 2023. Det gælder både, når man ser på mængde og på værdi, men dækker over forskelle inden for kategorierne. Salget af økologisk drikkemælk steg, mens økologisk ost, smør og syrnede produkter faldt en smule.

Danmark er det land i verden, hvor økologisk drikkemælk har den største andel af markedet. Og i 2023 købte danske forbrugere mere økologisk drikkemælk end året før. 
Nye tal fra Danmarks Statistik viser således, at salget af økologisk drikkemælk er steget med 7,9 procent til i alt 128.000 tons i 2023, mens omsætningen samtidig er steget med 12 procent. 

- Det er meget glædeligt, at salget af økologisk drikkemælk er steget igen efter et markant fald i 2022. Det viser, at forbrugerne gerne vil betale lidt ekstra for, at mælken kommer fra økologiske køer og gårde, med de særlige værdier, der er bygget ind i økologien i form af blandt andet køer på græs, siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent i Sektor Mejeri, Landbrug & Fødevarer, Økologi.

Til gengæld viser tallene en lille nedgang i salget af økologiske syrnede produkter og smør i både mængde og omsætning i forhold til året før. Osten faldt lidt i mængde, men steg i værdi.

Mejeri er vigtig for økologien
Samlet set steg salget af økologiske mejerivarer med 4 procent til i alt 3,45 mia. kroner i omsætning hos detailhandlen og med 3,4 procent i mængde. Det gør mejeriprodukterne til den næststørste økologiske fødevaregruppe i detailhandlen i 2023, kun overgået af frugt og grønt.
”Det viser, at mejeriprodukter – og de økologiske køer og mejerier - er centrale for økologiens position i Danmark og i danskernes køleskabe. Der gøres meget hos mejerierne for både at sikre danskernes hverdags-produkter i form af for eksempel den økologiske drikkemælk, men samtidig er der også fokus på at udvikle nye økologiske produkter,” siger Ejvind Pedersen.

Det samlede salg er uændret
Ser man på de samlede tal for salget af økologiske fødevarer, viser opgørelsen fra Danmarks Statistik, at 
der i 2023 blev solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kroner i de danske supermarkeder. Det er, samlet set, uændret omsætning i forhold til 2022, mens der i mængde er tale om et lille fald på 4 procent. 

Se den samlede opgørelse ved at klikke her.

Mens salget af økologiske kødvarer faldt 14 procent i omsætning og 13 procent i mængde, steg salget af økologiske grøntsager med 5 procent, mens salget af økologisk frugt faldt 8 procent. Der blev i alt solgt frugt og grøntsager for 5,7 mia. kroner, og dette er dermed den største økologiske varegruppe. 

Den økologiske markedsandel i detailsalget af fødevarer er af Danmarks Statistik beregnet til 11,8 procent, og det er fortsat den højeste andel i EU (med Østrig på anden pladsen med 11,0 pct. i 2023). 

Optimisme for fremtiden
Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, siger i en pressemeddelelse, at den høje inflation og mindre råderum i de danske familiers husholdningsbudgetter er årsagen til, at flere danskere har valgt at skære ned på økologiforbruget. Det pressede økologisalget særligt i første halvår 2023.

Dagligvarekæden Coop oplevede et marginalt fald i økologisalget fra første kvartal 2024 i forhold til samme periode i 2023, men Thomas Roland, Chef for Vareansvarlighed og kvalitet i Coop, er alligevel optimist på økologiens vegne:

"Der er nogle strukturelle tendenser i markedet, som giver grund til optimisme," siger Roland i pressemeddelelsen fra Landbrug & Fødevarer.

"Vi har nu lukket de sidste Irma butikker, og derfor vil vi ikke se et tab af økologisk salg med den begrundelse mere. Samtidig er den store trafik af kunder over imod discountbutikker bremset op, og nu vinder supermarkederne med et bredere økologisk sortiment igen en smule markedsandele."

Også Landbrug & Fødevarers økologichef er fortrøstningsfuld for fremtiden:

"Vores analyser viser, at danskerne bakker op om de økologiske kerneværdier som god dyrevelfærd og beskyttelse af klima, natur og miljø. Og i takt med at inflationen falder og de seneste lønstigninger slår igennem, får danskerne igen flere penge mellem hænderne, og det gør, at vi forventer, at økologisalget begynder at stige igen - både i omsætning og mængde," siger Kirsten Lund Jensen.

De samme toner lyder fra Økologisk Landsforening:

”Markedet skal nok returnere til positive vækstrater, når de større samfundsøkonomiske udfordringer som inflation, stagnation og renteudvikling er kommet under kontrol. Både resultaterne fra 2023 og vores dialoger med markedets aktører peger på, at vi i år (2024 red.) samlet set kan forvente fremgang,” siger Carsten Ahrenfeldt, som er markedschef i Økologisk Landsforening.